Varighet
1 semester
Studiepoeng
15
Omfang
Deltid
Høsten 2015 starter Nyweb opp studiet IKT og klasseledelse 1, i samarbeid med UiS EVU. Kurset er rettet mot lærere i grunn- og videregående skole som er interessert i å vurdere tradisjonell klasseromspraksis opp mot de krav og utfordringer de møter i egen undervisningspraksis.
Klasseledelse med IKT diskuterer klasseledelse og de utfordringer IKT bidrar til i en slik kontekst. Modulen introduserer gode IKT-baserte verktøy og rutiner for organisering av undervisningen. Målet er at lærerne skal kunne analysere og håndtere egne klasserom i lys av sentrale pedagogiske og didaktiske prinsipper, med endrede fysiske og teknologiske forutsetninger.
Lærerne utfordres til å vurdere en tradisjonell klasseromspraksis opp mot de krav og utfordringer de møter i egen undervisningspraksis. For å kunne møte utfordringene i praksisfeltet, utfordres deltagerne til å kartlegge og analysere utfordringer de møter i dagens klasserom, samt å utvikle gode strategier. Det gis en innføring i praktiske metoder som kan anvendes for å skape god læring i dagens klasserom.
Modulene i kurset vil være:
• Klasseromsledelse før og nå.
• Kunnskapsløftet og IKT som grunnleggende ferdighet.
• Forskning på IKT i skolen.
• Tilstanden i norsk skole.
• Digital dømmekraft og digital kompetanse.
• Det digitale nettsamfunnet den «digitale skolen».
• Digital didaktikk og digital praksis. Fra lærebok til digitale læringsressurser.
• Elevrollen og lærerrollen i den digitale skolen.
• Bruk av sosiale medier og andre digitale verktøy i en pedagogisk sammenheng.
• Bruk av læringsplattformen for klasseromsledelse.
• Digitale verktøy: tips og hint.
• Utvikling av egen praksis.
Studiet er et nettbasert studium. Undervisning, veiledning og oppgaveløsning foregår stort sett via internett og websider, e-post og diskusjonsgrupper, med utstrakt bruk av læringplattformen it’s learning. Fagstoff, slik som opplæringsvideoer, artikler og lenker til nettbaserte ressurser formidles via It’s learning.
Det vil bli arrangert en oppstartsamling og en midtsemestersamling. På oppstartsamlingen vil kursopplegget presenteres, samtidig som det vil være vekt på faglig introduksjon til tematikken. Midtsemestersamlingen vil også bestå av faglige foredrag knyttet opp mot kursinnholdet, i tillegg til diskusjon og presentasjon av studentenes oppgaver og annet innhold i kurset.
Kurset avsluttes med en firedagers hjemmeeksamen.
Opptakskrav for videreutdanningen er bachelorutdanning, masterutdanning eller tilsvarende som gir undervisningskompetanse i grunn- og videregående skole.
Kursavgiften per deltager er på 14 600,-
Kursdeltagerne må selv gå til anskaffelse av pensumlitteraturen som benyttes i kurset. Anslått kostnad for dette er ca. 800 kroner.
Ny oppstartsdato ikke fastsatt. Ta kontakt for mer informasjon.
9. august 2015
Meld din interesseArne Olav er fagansvarlig, foreleser og veileder i Nyweb.
I tillegg til dette er han stipendiat og universitetslektor ved Universitetet i Stavanger (UiS), Lesesenteret