Varighet
1 semester
Studiepoeng
15
Omfang
Deltid
Dette kurset er en naturlig forlengelse av modulen «Vurdering for læring med IKT 1», og retter seg derfor mot deltagere som har tatt denne tidligere. Det er forøvrig ikke et krav å ha tatt modul 1, og kurset kan tas uavhengig av dette.
Denne modulen vektlegger, i større grad enn modul 1, litteratur og teoristoff som er rettet spesifikt inn mot tanker rundt vurdering for læring. Vurdering for læring med IKT 2 er delt inn i tre hoveddeler:
Studentene skal i likhet med den andre vurderingsmodellen jobbe praktisk med verktøyene de blir presentert for, og knytte disse til relevante problemstillinger i egen praksis, og forankre perspektivene og refleksjonene sine i relevant faglitteratur. Faglitteraturen er i denne modulen knyttet spesifikt til diskusjoner om vurdering for læring-kunnskapene studentene tilegner seg skal være direkte anvendbare i skolehverdagen, og de kan derfor vinkle problemstillingen de blir presentert for i oppgavene slik at de passer egen virksomhet.
I modulen skal studentene arbeide med tilrettelegging av digitalt innhold og bruk av nettbaserte løsninger i vurdering, dokumentasjon og læringsstøttende kommunikasjon.
Studiemodulen består av følgende innholdselementer:
• Det digitale nettsamfunnet og den digitale skolen.
• Bruk og vurdering av digitale læringsressurser.
• Digital didaktikk og konsekvenser for lærer- og elevrollen.
• Eleven som produsent i eget læringsarbeid.
• Digital vurdering i læringsstøttende vurdering.
Studiet er et nettbasert studium. Undervisning, veiledning og oppgaveløsning foregår stort sett via internett og websider, e-post og diskusjonsgrupper, med utstrakt bruk av læringsplattformen It’s learning. Fagstoff, slik som opplæringsvideoer, artikler og lenker til nettbaserte ressurser formidles via It’s learning.
Det vil bli arrangert en oppstartsamling og en midtsemestersamling. På oppstartsamlingen vil kursopplegget presenteres, samtidig som det vil være vekt på faglig introduksjon til tematikken. Midtsemestersamlingen vil også bestå av faglige foredrag knyttet opp mot kursinnholdet, i tillegg til diskusjon og presentasjon av studentenes oppgaver og annet innhold i kurset.
Kurset avsluttes med en firedagers hjemmeeksamen.
Opptakskrav: masterutdanning, bachelorutdanning eller tilsvarende, som gir undervisningskompetanse i grunn- og videregående skole.
Kursavgiften er på 14 600,-
Kursdeltagerne må selv gå til anskaffelse av pensumlitteraturen som benyttes i kurset. Anslått kostnad for dette er ca. 800 kroner.
Ingen ny oppstartdato fastlagt.
Ta kontakt med oss ved interesse for dette studiet.
Meld din interesse